keskiviikko 26. toukokuuta 2010

Mielipiteet rahaksi

Olen aina mielelläni vastannut kaikenlaisiin gallupeihin, nettisivujen mielipidetutkimuksiin ja muihin kyselyihin. Olen parhaillaan jäsenenä ainakin neljässä eri mielipidetutkimuspaneelissa sekä Suomessa että Ranskassa, ja välillä olen saanut mielipiteistäni aivan konkreettistakin hyötyä. Esimerkiksi MySurvey-kuluttajapaneelissa jokaiseen kyselyyn vastaamisesta saa tietyn määrän pisteitä riippuen mm. kyselyn pituudesta, ja kun pisteitä on koossa riittävästi, ne voi muuttaa haluamakseen palkinnoksi tai lahjoitukseksi hyväntekeväisyyteen. 

Minä olen vastaillut MySurveyn tutkimuksiin jo muutaman vuoden kiinnittämättä koskaan huomiota pistesaldooni, ja vasta jokin aika sitten huomasin sattumalta, että pistekertymäni riitti 20 euron arvoiseen lahjakorttiin kymmeniin eri ranskalaisiin nettikauppoihin! Tilasin lahjakorttini tutkimuslaitoksen asiakaspalvelusta ja sain sähköpostitse koodin, joka piti syöttää maksun yhteydessä valitun nettikaupan sivuille. Tilasin lahjakortillani kaksi kirjaa Amazonilta ja rahaa jäi vielä reilut neljä euroa seuraavaankin ostokseen. Ansaitsin siis kaksi ilmaista kirjaa kertomalla, millaisia muroja mieluiten ostan, mitä lehtiä minulla on tapana lukea tai olenko harkinnut uuden auton ostamista kuluvan vuoden aikana. 

Maanantaiaamuna puolestaan sähköpostissani odotti viesti houkuttelevalla otsikolla "Vastaajapalkkio". Olin voittanut Taloustutkimuksen vastaaja-arvonnassa 40 euron lahjakortin Stockmannille! Valittavana olisi ollut myös lehtitilaus, mutta se ei tietenkään kiinnostanut minua läheskään yhtä paljon. Pari vuotta sitten olin jo saanut niin ikään Stockan lahjakortin palkkioksi osallistumisestani jogurtinmaistelutestiin. 

Eilen ostimme E:n kanssa vihdoin myös joululahjan. Jouluna kumpikaan ei keksinyt, mitä haluaisi lahjaksi, joten päätimme hankkia yhteisesti jotain hyödyllistä. Lahjan ostaminen ennätti jo unohtua, kunnes minä aloin suostutella E:tä hankkimaan GPS:n. Emme kovin usein käy missään uppo-oudoissa paikoissa, mutta silloin tällöin kuitenkin, ja minä olen kyllästynyt toimimaan kartanlukijana. Sain lopulta houkuteltua E:n Fnacille, ja mukaamme lähti TomTom XL 2 -navigaattori isoine ruutuineen:

Minä asensin saman tien navigaattorin toimintakuntoon (lue: kytkin siihen virran, naputtelin kotiosoitteemme ja valitsin puheäänen) ja annoimme sen opastaa meidät kaupungilta kotiin. Äänenä toimiva madame meinasi jo hermostua, koska ajoimme totuttua reittiämme emmekä noudattaneet hänen ohjeitaan, mutta muutaman missatun risteyksen jälkeen pääsimme yhteisymmärrykseen siitä, mitä kautta ajetaan. Imukupin kiinnittäminen auton ikkunaan ei sen sijaan vielä onnistunut, sitä täytyy yrittää vielä uudelleen. Nyt ainakin meidän pitäisi joululahjamme ansiosta päätyä oikeaan osoitteeseen lauantaina, kun suuntaamme Arlesiin tapaamaan Airellea ja Pupucea.    
   

7 kommenttia:

Voikukka kirjoitti...

Vastailen Suomessa moniin kyselyihin, pakkioksi saan valita mitä hyväntekeväisyyskohdetta tuen ja osallistua arvontoihin. Jostakin tutkimuksesta sain kyllä juuri valita yhden lehden, mutta yleensa luvataan vain vaikutusmahdollisuuksia.

äippä kirjoitti...

Bravo!
Nyt sun on pakko tulla tänne hyödyntämään se kortti!

Navi on ihan ehdoton! Lahteenkin mentiin tuosta vaan ja till Kyrkslätt. Hauskinta siinä on just se, kun se suuttuu/hermostuu, jos menee omia teitään.

Hauskaa Arlesin matkaa!

Susu kirjoitti...

Voi et mä tykkäsin ennen vanhaan vastata kaikkiin gallupeihin kun ne pisti ihan tosi miettimään omia valintoja ja kulutustottumuksia. Mut ei niistä mitään palkintoja jaettu...

Mä olisin vähän varovainen sen navigaattorin kanssa. Musta tuntuu et ne vie kaikki Keravalle ja kuka sinne haluu?

Maurelita kirjoitti...

Pienempänä tykkäsin kanssa kovasti kyselyistä, mutta olen muuttunut aika vainoharhaiseksi enkä halua kenenkään kartoittavan kuluttajatottumuksiani tms. Kuten nuo kaikki etukortit ja jäsenyydet, nehän haluavat vain tietää mitä ostamme. Kamalaa !

Mutta hauskaa matkaa TomTomin seurassa (ihana nimi !) ja terveisiä blogitutuille - olen ihan kade. =D

Anonyymi kirjoitti...

Vinkki TomTomin kiinnittämiseksi ikkunaan: imukuppia pitää vähän kostuttaa vaikka syljellä (ällöä, mutta toimii) ja painaa se voimalla tuulilasiin. Pysyy, ja jättää kivan rinkulan lasiin kun sen vetää irti... mutta muutakaan keinoa en ole keksinyt ;).

Airelle kirjoitti...

meillä kanssa seilori laittaa navigaattorin päälle eikä sitten aja niin kuin käsketään ja madame hermostuu vähän väliä.

aixistä arlesiin kyllä löytää aika helposti ihan tienviittojen avulla, mutta toivottavasti se hotellikin löytyy; navigaattori ei nimittäin tiedä sellaista asioista kuin suljetut tiet jne.

lauantaihin!

Sanna kirjoitti...

Meillä insinööri tykkää vapaa-ajallaan täytellä Tolunan kyselyitä kun sieltä saa samoja 20€ lahjakortteja. Esim. mun nettikamera on amazonilta tilattu just niillä lahjakoodeilla :D