tiistai 5. huhtikuuta 2011

Byrokraatit mellastavat jälleen

Jos pidätte kymmenien erilaisten virallisten papereiden ja todistusten lähettelemisestä edestakaisin ja/tai saatte suunnattomia kiksejä viranomaisten pyytämättä ja yllättäen lähettämistä kummallisista tiedonannoista keskellä kirkasta tiistai-iltapäivää, muuttakaa toki Ranskaan. Jos ette pidä, älkää ikinä tulko tänne.

Tuorein episodi loputtomassa sarjassamme "Ranska, byrokraattien paratiisi": Minulla ei kuulemma enää ole oikeutta sairausvakuutukseen! Ei ole ollut sitten viime lokakuun. Tämä kävi ilmi, kun pyysin toissapäivänä uutta eurooppalaista sairaanhoitokorttia, koska nykyinen ei kata koko työharjoitteluni kestoa. Odotin automaattista sähköpostia, jossa ilmoitetaan kortin lähettämisestä, mutta sen sijaan meiliini tupsahtikin henkilökohtaisempi viesti: Tiedotan teille täten, ettei sairausvakuutuksenne ole ollut voimassa 31/10/2010 jälkeen enkä näin ollen voi myöntää teille eurooppalaista korttia. 

Upouusi tieto minulle. Mainittu sairausvakuutus on kyllä tuon päivämäärän jälkeenkin kiltisti korvannut (harvat) lääkäri- ja lääkekuluni mukisematta ja ilmoittanut vieläpä tunnollisesti, milloin mikäkin korvaus on näkyvillä Sécun nettisivulla.  Viimeksi kaksi viikkoa sitten kävin hammaslääkärissä "ilmaiseksi", ts. sain käynnistä täyden korvauksen niin kuin täkäläisen systeemin mukaan kuuluukin. Kumma vakuutus sellainen, joka toimii moitteettomasti, vaikka ei ole ollut voimassa puoleen vuoteen! 

Lähetin saman tien tiedustelun sv-kassaani: mitäs nyt tehdään ja ettekös nyt kumminkin voisi antaa minulle sitä EU-korttia, kun Suomen Kelakin on potkinut minut pihalle yli vuosi sitten? Vastaus luvattiin kahdessa päivässä, mutta mietin, pitäisikö sittenkin mennä huomisaamuna kyttäämään Sécun aulaan ja tiedustelemaan asiaa kasvotusten. Tähän saakka  ainakin olen aina saanut sieltä ystävällistä ja asiantuntevaa palvelua. Toisaalta hirvittää, jos ne karhuavatkin saman tien paikallisen Kela-korttini eli Carte vitalen minulta pois. Periaatteessa minun olisi pitänyt tämän vuoden ajan kuulua opiskelijoiden sairausvakuutukseen, joka on eri taho kuin nykyinen sv-kassani, mutta sepä onkin tarkoitettu vain alle 28-vuotiaille eikä minulle tarjottu muuta vaihtoehtoa kuin pysyä nykyisen kassani asiakkaana. Tietysti kuvittelin, ettei  asiassa siinä tapauksessa mitään ongelmaa ole, mutta nähtävästi täällä ei koskaan pitäisi olettaa, etteikö missä tahansa voisi piillä jonkinlainen ongelma.

Koska olin viime syyskuuhun saakka työvoimatoimisto Pôle Emploin asiakas, voisin lähettää Séculle todistuksen siitä, että minulle on maksettu kaikki ne työttömyyskorvaukset,  joihin minulla on oikeus, sekä lomakkeen jossa vakuutan kunniasanalla hakevani edelleen töitä. Tietysti haen jatkuvasti töitä, mutta en ole enää kirjoilla Pôle Emploissa, koska olen vielä pari kuukautta opiskelija; em. lomakkeessa taas uhataan tarkistaa tietojeni paikkansapitävyys PE:sta, eivätkä ne siellä tietenkään pysty todistamaan, että edelleen etsin aktiivisesti töitä, koska en ole enää heidän asiakkaansa enkä joudu kuukausittain vakuuttamaan etsiväni töitä. Monimutkaistako? Pikemminkin tyypillistä ranskalaista menoa. 

Käytännössä minun olisi siis mitä luultavimmin ilmoittauduttava uudelleen työvoimatoimistoon, jotta sairausvakuutukseni jatkuisi. Niin kauan kuin olen opiskelija, en kuitenkaan voi olla samaan aikaan työtön. Jotta voisin muuttua opiskelijasta työnhakijaksi, minun on suoritettava työharjoitteluni, jota varten tarvitsen eurooppalaisen sv-kortin, jota minulle ei myönnetä, koska en ole työtön. Kukahan tämänkin sotkun taas selvittäisi? Taidan sittenkin mennä huomenna henkilökohtaisesti paikalle. Ja nyt äkkiä etsimään arkistoistani kaikkia mahdollisia papereita, joilla voin todistaa olevani minä, asuvani kotonani ilmoittamassani osoitteessa, olevani ex-työtön ja nykyinen opiskelija ja saaneeni työttömyyskorvausta täydet 199 päivää ja mitähän muuta vielä...? 
        

8 kommenttia:

fifin maman kirjoitti...

Mon Dieu ja merde! Millä hemmetillä noista ottaa kukaan selvää ja miten ne virkailijatkaan pysyvät loputtomissa ja monimutkaisissa systeemeissään mukana?

Olen taas niiiin kiitollinen, etten ole Ranskassa. Meidän Kelan korvaikset ovat säälittäviä ja joltain oravannahka ajalta, mutta selkeästi toimivat. Onnea matkaan huomenna, mene ihmeessä paikan päälle kytikseen!

Fifi kirjoitti...

Maman,
Sanos muuta. Nyt mulla on pinossa printti niiden meilistä + kunniasanavakuutus työnhausta + todistus kirjoillaolosta yliopistossa + todistus työttömyyskorvausten loppumisesta + viime kesän palkkakuitit. Josko noilla papereilla uskoisivat, etten ole täällä pelkästään loisimassa yhteiskunnan kustannuksella.

Stazzy kirjoitti...

Jos ei muuta, niin sitten CMU siirtymäajaksi. Et taida tienata liikaa ;)

Stazzy kirjoitti...

Ja muistithan todistaa oikeutesi sairausvakuutukseen? Sehän pitää todistaa jollain lapulla aina vuosittain.

Fifi kirjoitti...

Stazzy,
Liiasta tienaamisesta ei ainakaan ole pelkoa! :D Hätätilassa voisin ehkä päästä E:n siivellä ayant-droit -statuksella. Itse asiassa en muuten tiennyt oikeuksien todistamisesta, mutta siitä tässä ei voi olla kyse, mikäli se pitää tehdä vuosittain: sain Sécun vasta helmikuussa ja oikeudet ovat vanhentuneet jo saman vuoden lokakuussa, eli mulla ei olisi ehtinyt olla Sécu kuin 8 kk.

Krii kirjoitti...

Bon courage ja sympatiaa täältäkin!

Minulla toimi Carte Vitale kerran, kuukausi sitten, ja sitten lakkasi toimimasta, eikä CPAMilta löydy enää tietojani (sama tapahtui nyt jo toisen kerran.) Pitää sitten kai viedä samat paperit (ja yksi uusi) CPAMille jo kolmatta kertaa.

Minua ärsyttää eniten, että eivät voi kertoa, mikä on vialla (tai edes sitä, että jokin on vialla). Menet vaan lääkäriin ja yhtäkkiä kortti ei toimikaan. Eikä CPAMilta löydy mitään tietoja...

Susu kirjoitti...

Voi yhden kerran! Ai että on taas hauskaa huomata olevansa ankean harmaassa Suomessa!

Lilas kirjoitti...

Aah, noiden byrokratian koukeroiden kanssa! Minäkin joudun opettelemaan elämään niiden kanssa ensi vuonna ellen jo tämän vuoden aikana. Haastavaa, luulen, kun ranskankielen taitoni ovat kaukana sinun kielitaidostasi eikä ole natiivia assistenttiakaan saatavilla...mutta haasteet ovat monesti hyväksi!:)

Toivottavasti homma hoitui hyvin!