lauantai 16. tammikuuta 2010

Marseillessa ennakkoluuloja murtamassa

Tunnustan, että minulla on aina ollut negatiivinen kuva Marseillesta. Kolmenkymmenen kilometrin päässä sijaitseva Aixin ikuinen kilpakumppani ja Ranskan toiseksi suurin kaupunki ei ole koskaan erityisesti houkutellut minua. Tuntuu, että olen kuullut Marseillesta vain huonoa: rikollisuutta, laittomia siirtolaisia, vaarallisia lähiöitä, palkkamurhia, slummeja kaupungin laitamilla... Ennakkoluuloista asennettani on vahvistanut sekin, että E. ei ole koskaan pitänyt Marseillesta ja käy siellä vain väkisin silloin, kun töistä pakotetaan. Eilen päätimme kuitenkin lähteä viettämään aurinkoista talvilomapäivää Marseilleen tavanomaisen Avignonin sijasta.

Aixista lähtee busseja Marseilleen kymmenen minuutin välein, joten menomatka kävi ketterästi eikä 4,90 euron hintakaan tuntunut kukkarossa. (Vertailukohtana mainittakoon, että bussikyyti Turusta Saloon (50 km) maksaa 11 euroa.) Perille päästyämme etsimme lähimmän metroaseman ja suuntasimme kohti Vanhaa satamaa, josta lähti bussi korkealla kaupungin yläpuolella sijaitsevalle Notre Dame de la Garden kirkolle, jossa halusimme molemmat vierailla. Metroasemalta ostimme automaatista Carte Libertés -pahviliput, joilla sai 5 matkaa kaupungin joukkoliikenteessä tunnin vaihtoajalla. Marseillen kaksilinjaisessa metrossa kulkeminen on hyvin yksinkertaista, mutta silti E. jaksoi ihmetellä, miten helposti minä löysin oikean linjan ja laiturin metroa vaihdettaessa. Helppoa kuin mikä, kunhan ymmärtää metron perusidean...!

Vanhan sataman metroasemalla nousimme maan pinnalle ja ihmettelimme, miksi metron käytävissä haisi kala. Syy selvisi nopeasti: metron suuaukko oli noin kahden metrin päässä satama-altaan laidasta, ja aivan vieressä oli kalastajia myymässä aamun saalistaan:

Löysimme oikean bussin ja huristelimme korkealle kaupungin ylle, mistä aukesivat huikeat näkymät alas Marseilleen:

Notre Dame de la Garde on Marseillen vastine Pariisin Sacré-Coeurille ja näyttääkin etäisesti samalta:

Kuten kuvista näkyy, sisältä kirkko on uskomattoman komea kultauksineen.

Kirkkoon tutustumisen jälkeen ajoimme bussilla takaisin alas satamaan ottamaan lisää valokuvia auringossa välkkyvästä merestä:

E. halusi syödä aitoa marseillelaista bouillabaisse-kalakeittoa, joten suunnistimme lounaalle yhteen vanhan sataman monista ravintoloista. Minä tyydyin tavalliseen kalakeittoon:

Oranssi mönjä on rouille- eli ruostekastiketta, eräänlaista mausteista majoneesia, jota levitetään paahdetuille leivänpaloille ja kastetaan kuumaan kalakeittoon. Halutessaan koko komeuden päälle voi ripotella vielä juustoraastetta. Ero on melkoinen verrattuna suomalaiseen valkoliemiseen kalakeittoon perunoineen ja kalapaloineen. Oikea bouillabaisse taas näyttää tältä:

Rouillea ja juustoraastetta tarjoillaan myös bouillabaissen kera, mutta tässä keitossa voi kalaa olla miten monta sorttia tahansa ja mukana on yleensä myös muita merimönkiäisiä, joita minä taas en saa syötyä.

Lounaan jälkeen vaeltelimme Canebièrella, Marseillen tunnetulla vanhaan satamaan johtavalla rantakadulla:

ja käännyimme siltä rue Saint Férréolille, kävely- ja ennen kaikkea ostoskadulle, joka toi mieleeni Amsterdamin Kalverstraatin:

Poikkesimme Galeries Lafayettelle, jonka alennusmyynnistä löysin täydellisen kirkkaanpunaisen käsilaukun (käsilaukuthan kuuluvat kirjojen ja kosmetiikan ohella kolminaisuuteeni eli k:lla alkaviin asioihin, joita ei voi olla liikaa!). Nuuskittuamme muutamassa muussakin liikkeessä mitään ostamatta ajoimme metrolla Saint-Charlesin rautatieasemalle ja lähdimme vaihteeksi junalla takaisin Aixiin.

Visiitti sujui täysin hämmingittä ja ongelmitta; kukaan ei yrittänyt varastaa mitään tai käydä kimppuuni, keskustassa ei näkynyt uutisista tuttuja ongelmalähiöiden nuoria mellastamassa, kaikki oli kuin missä tahansa ranskalaisessa kaupungissa. Myönnän siis täten olleeni turhaan ennakkoluuloinen Marseillea kohtaan ja olen jopa ilman muuta halukas palaamaan sinne kesällä.

Jenna kirjoitti...

Mukavan näköisiä maisemia ja "söpöjä" kaloja :)! Kalakeitto ei ihan mua ainakaan houkuttelis syömään :D

Airelle kirjoitti...

teiltä jäi sitten Panier visiteeraamatta? onhan Marseille aika iso pala puraista yhdessä päivässä, ainakin jos haluaa nauttia näkemästään, eikä vaan juosta tukka putkella. Panierin lisäksi suosittelen lämpimästi pientä merimatkaa, Cassisiin päin calanqueja katsastamaan tai Ifin saarelle Monte Criston kreivin "vankityrmää" kauhistelemaan, mutta ehkä enemmän kesällä. ja bussimatkaa (en muista bussin numeroa, vaan senhän löytää helposti) rannikkoa pitkin Pradon rannale, cornichea pitkin. ihanat näkymät merelle ja pienille rantapoukamille. mutta kiva, että teillä oli mukava päivä ja yhdet ennakkoluulot taas saatiin murtumaan.

Susu kirjoitti...

Ihania maisemakuvia. Ihan tuli kesäfiilis noita katsellessa. Silti pitää tunnustaa, että meidän eilinen karppikalakeitto näytti herkullisemmalta...

pinea kirjoitti...

Samanlaiset ennakkokäsitykset minullakin oli Marseillesta, mutta vietettyäni siellä yhden sateisen päivän olin myyty. Eritoten käytyäni tuolla kalatorilla, olisin voinut muuttaa Marseilleen vaikka siltä istumalta! Marseille on kaunis ja eläväinen paikka. Luen muuten juuri tuota Airellen mainitsemaa Monte Criston kreiviä, kutkuttavaa kun tapahtumapaikat ovat edes vähän tutut.

Bouillabaisse on ihanaa, samoin nämä täkäläiset, mehevän makuiset "tavalliset" kalasopat. Menevät paremmin minun makuuni, kuin meikäläiset maitoiset pottusopat.

giz kirjoitti...

Kiva juttu ja hienoja kuvia! Itsekin tykästyin aikoinaan Marseilleen, minua tosin negatiiviset stereotypiat ja kuullut kauhukertomukset lähinnä kiehtoivat. Monesti kaupungissa seikkailleena (2 vaalea tyttöä) en voi kuitenkaan mitään negatiivista sanoa. Koskaan ei meille mitään pahaa sattunut, vaikka monien varoitteluista huolimatta liikuimme pimeäänkin aikaan. (Rue Saint Férréolin McDossa tosin syntyi joukkotappelu nenämme edessä ilmeisesti kolmiodraaman vuoksi!) Hienoja paikkoja ovat juuri Notre Dame de la Garde, Vieux Port, Palais Longchamp ja Château d'If. Ei muuta kuin sinne uudestaan vaan auringosta ja erilaisesta tunnelmasta nauttimaan! :)