keskiviikko 21. maaliskuuta 2012

Laimeat suklaasilmät

Aina sitä ei vain opi virheistään. Itsepäisemmän puoleiset ihmiset, joihin allekirjoittanutkin lasketaan, saavat pahimmillaan polttaa näppinsä useammankin kerran ennen kuin tajuavat, että sama asia voi mennä pieleen monta kertaa peräkkäin. Ja todennäköisesti meneekin.

Muistanette vielä, kuinka pettynyt taannoin olin Benefit-merkin meikkaajan minulle tekemään meikkiin? Sain tilaisuuden uuteen yritykseen, tällä kertaa The Body Shopissa, jonka tuotteet tunnen ja olen vuosien aikana hyviksi havainnut. Menin meikattavaksi täysin naturellina, mutta meikkaaja on kyllä nähnyt minut kymmeniä kertoja omassa meikissäni, viimeksi eilen, ja olemme myös jutelleet monet kerrat värien käytöstä ja niiden sovittamisesta vaatteisiin.

Vaan kuinkas sitten kävikään? Kun päästiin silmämeikkiin asti, meikkaaja tiedusteli, onko minulla tapana käyttää ruskeaa luomiväriä. Vastasin käyttäväni sitä harvoin, johon hän, että ruskea sopisi hienosti siniharmaisiin silmiini, hänpä kokeilee minulle ruskeaa. Kahta eri ruskean sävyä leviteltiin ja sekoiteltiin pitkään ja hartaasti, ja minä jo ajattelin, että lopputuloksesta tulee varmasti jotain aivan ekstrahienoa. Sitten seurasi tämänkaltainen dialogi: "Onko teillä tapana käyttää rajauskynää?" "On, aina." "Ruskeaa?" "Ei, mustaa tai hyvin tummaa harmaata." "No minä laitan teille ruskeaa, katsokaapa, ihan kevyesti vain ja sitten häivytetään se oikein huolellisesti, kun tämä kerran on tavallinen päivämeikki!" Hyvin se tulikin häivytettyä, vai mitä pidätte:


Tässä tosiaan pitäisi olla sekä ruskeaa että mustaa rajauskynää, mutta silmäni ovat melkein yhtä aneemisen värittömät kuin meikittöminä päivinäkin! 



Toki jälki on ilman muuta parempaa kuin Benefit-meikkaajan kamalat hämähäkkiripset, mutta koin silti katseeni vieraaksi ja laimeaksi. Mikä ihme siinä on, että ranskalaiset meikkaajat eivät halua tai uskalla käyttää kunnollisia värejä? Minulla oli päälläni fuksiaa ja kirkkaansinistä, ja sen lisäksi meikkaaja tiesi hyvin, että minulla on tapana sävyttää meikki vaatteisiini. Kaikkia sateenkaaren ja riikinkukon pyrstön värejä ei tietysti saa yhtä aikaa käyttää, mutta miksi ainoina vaihtoehtoina muka olisi näyttää joko Johanna Tukiaiselta tai albiino-olmilta? Päivämeikki tai ei, minua ei kiinnosta istua kolmea varttia meikattavana näyttääkseni lopulta siltä, ettei meikkiä ole melkein ollenkaan. Yhtä "näyttävään" lopputulokseen pääsen kotona käyttämällä pelkkää sävyttävää päivävoidetta ja ripsiväriä niinä päivinä, kun meikkaaminen ei huvita tai siihen ei ole aikaa.

Tässä on pakko olla jokin kulttuuriero. Toisin kuin voisi kuvitella, ranskalaisnaiset ainakin Aixissa meikkaavat hyvin harvoin, ja jos meikkiä on, se on lähinnä silmien suttaamista mustiksi rajausvärillä. Minä lienen ainoa koko kaupungissa, joka käyttää arkipäivinä kirkkaanpunaista huulipunaa. 

Meikkisession lopuksi sain käteeni esitteen, jossa oli ohje ruskean luomivärin levittämiseen. Esitteen kannessa oli kuva siitä, millaista jälkeä ruskeallakin parhaimmillaan saisi aikaan:



Tämä kelpaisi jo minullekin! Joka tapauksessa olen nyt vihdoin oppinut läksyni: enää en antaudu meikkaajien armoille, vaan teen itse oman makuni ja tottumusteni mukaan. Ainakaan en voi syyttää epäonnistuneesta värityksestä muita kuin itseäni. 

    

5 kommenttia:

fifin maman kirjoitti...

Ei saa nauraa, eihän!
Olen muutaman kerran ollut kemmarin erikoismeikkaajan tuolissa ja olen esittänyt toivomuksen, ettei turhan pliisua. Kerrankin olin melkein tunnin niska kireänä käsittelyssä ja laitettiin montaa väriä ja sitä sinne, tätä tänne. Pelkäsin jo muuttuneeni tuntemattomaksi. Annas olla, kun homma oli valmis ja piti ihailla tulosta!Herranjessus, melkein just kuin sinulla, reilusti häivytettyä ja vaaleaa huulipunaa! Äkkiä kotiin ja naamari puhtaaksi ja omat meikkaukset. Opetus: en enää ikinä sorru moiseen, meikkaan itse.Ja punaista huulipunaa!

Tarja kirjoitti...

Hei! Oletko kaynyt koskaan dubaissa? Asuin siella ennen ja totuin katselemaan hieman erilaista meikkaustapaa, kuin tuo kuvailemasi. Sinulle sopisi ehdottomasti lahi-idan meikki! Siella ei turhia kursailla!
terv Nizzasta, Tarja

Calendula kirjoitti...

Sanna on monesti miettinyt ihan samaa. Seuraavan kerran laittaudut sen meikattavaksi, on väriä jos haluat ;)

Ja joo, se ranskisnaisten perusmeikki, musta kajalkynä :D Mä näytän ihan pandalta, muutaman kerran kokeiltu.

Stazzy kirjoitti...

Ach, väärä tili auki, mutta eiköhän tuokin nimimerkki kelpaa.

MaaMaa kirjoitti...

Jo on kumma, etteivät 'ammattilaiset' osaa meikata?! Todellakin sun 'meikki' on ihan olematon Bodyshopin taidonnäytteen jälkeen ... ei näy melkis mittä! :0
Tuo mainoskuvan ruskea meikki on tosi upea - voikun osaisin tollaisen tehdä, ... tosin en varmaan osaisi niin vahvaa meikkiä sitten oikein kantaa ..

Pariisissakin yleensä naiset on ihan meikittä - tai sitten niillä on just tommonen tekemällä tehty 'naturel' look ..