Opintojen, työharjoittelun, loppukesän ja loman jälkeen olen taas uudelleen paneutunut työnhakuun. Tavoitteenani on tehdä joka päivä vähintään yksi työnhakuun liittyvä ja mieluiten sitä edistävä toimi. Olen mm. liittynyt LinkedIn- ja Viadeo-verkostoihin sekä lisännyt ja/tai päivittänyt tietoni ja CV:ni noin kymmenelle rekrytointi- ja vuokratyösivustolle.
(kuva)
Huomenna osallistun Aixissa järjestettäville rekrytointimessuille. Tapahtuman järjestää Apec, Association pour l'emploi des cadres, joka toimii eräänlaisena korkeakoulutettujen työvoimatoimistona ja rekrytointiväylänä. En edelleenkään tiedä, miten tarkalleen kääntää cadre suomeksi: toimihenkilö? ylempi toimihenkilö? Cadre on yleensä yrityksen hierarkiassa tavallista perustasoa korkeammalla, mutta ei ylimmällä portaalla, jota hallitsee cadre supérieur. Cadren ja ei-cadren ero on häilyvä, usein yrityskohtainen, ja joskus samaa työtä tekevät voivat yrityksestä riippuen olla cadreja tai ei-cadreja.
Huomenna joka tapauksessa on koolla reilut 30 yritystä, joille olisi tarkoitus markkinoida itseään mahdollisimman tehokkaasti. Tapahtuman tiimoilta järjestettiin viime viikolla Apecin sivuilla chat, jossa rekrytointineuvojat antoivat vinkkejä siitä, kuinka saada tapahtumasta mahdollisimman paljon irti. Olenkin viettänyt suurimman osan päivästä netissä lukemassa "näin vakuutat työnantajan 3 minuutissa" -tyyppisiä artikkeleita. Kävin myös läpi kaikki huomenna paikalla olevat yritykset ja niiden tarjoamat työpaikat, mutta niiden perusteella en kyllä odota tulevani huomenna kotiin työsopimus käsilaukussa. 30 yrityksestä vain yksi kiinnitti huomioni, ja pari pankkia ja vakuutusyhtiötä pääsivät lisäksi kategoriaan "kaikkea täytyy kokeilla". Muuten tarjolla on pelkkiä it- ja huipputeknologia-alan yrityksiä. Jos olisin lujuuslaskenta-, helikopterinsuunnittelu- tai atk-sovelluskehittäjäinsinööri, en huomenna muuta ehtisikään kuin juosta haastattelusta toiseen, mutta humanisti-vienti-markkinointi-ihmiselle ei näytä taaskaan olevan mitään tarjolla. Aion silti lykätä CV:ni mahdollisimman monen rekrytoijan käpälään kaiken varalta, ja ennen kaikkea käytän hyväkseni Apecin ilmaisia konsultointisessioita CV:n laatimisesta sosiaalisen median rooliin rekrytoinnissa.
(kuva)
Jokin työ olisi nimittäin hyvä saada, ja mielellään vielä mahdollisimman pian. Jouduin taas eilen pyytämään kotoa apua, kun uskaltauduin ensimmäistä kertaa pariin kuukauteen nettipankkiin ja totesin kaikkien tilieni saldot kaksinumeroisiksi. Tässä iässä ja tällä koulutuksella on oikeasti nöyryyttävää joutua maksamaan hiustenleikkuu mummon rinnakkaisluottokortilla. Seuraava askel lienee perintökorujeni myyminen kullan hinnan jatkuvasti noustessa. Onneksi olen sentään niin etuoikeutettu, ettei minulla ole muita asuinkustannuksia kuin puolikas netin kuukausimaksusta ja oma osuuteni ruokaostoksista.
Yhden kiinnostavan vuokratyöilmoituksen olen jo sähköpostiini saanut, mutta sekin osoittautui käytännössä mahdottomaksi. Kyseessä oli korkeatasoisen sisustusarkkitehdin monitoimiassistentin paikka, jossa olisi pitänyt olla kielitaitoinen ja omata moitteettomat käytöstavat; näihin kriteereihin olisin toki sopinut, mutta työpaikka sijaitsi konkreettisesti Cagnes-sur-Merissä Nizzan kupeessa, minne on täältä parisataa kilometriä ja missä Aix-Nizza-bussit eivät pysähdy. Vaikka siis olisinkin ollut valmis parin tunnin työmatkaan suuntaansa, ei minulla olisi ollut keinoa päästä sinne. Ihmettelinkin, miksi kyseinen vuokratyöfirma lähetti ilmoituksen minulle, vaikka olen selkeästi ilmoittanut hakevani työtä Aixista tai lähiseudulta (Marseille, Avignon, Arles, Manosque...).
Työnhaun ohella olen löytänyt hauskan ajantapposivuston: reaaliaikainen lentokonetutka Flightradar 24! Sen avulla voi seurata reaaliajassa lentokoneita missä tahansa maailmankolkassa. Sen kun etsii kartalta haluamansa paikan ja klikkaa keltaista lentokoneen kuvaa, ja sivu kertoo, minkä lentoyhtiön kone on kyseessä, mistä se on tulossa ja minne menossa, mikä on lennon numero, konetyyppi, korkeus ja nopeus sun muita teknisiä tietoja. Aixia esimerkiksi lähestyy pikapuoliin Air Berlinin Boeing 737 Hannoverista Ibizalle. Sivusto on kätevä myös stalkkaukseen: kun täkäläinen tuttavani lähti kesälomalle, seurasin lentotutkasta livenä hänen koneensa matkareittiä ja laskeutumista määränpäähän. Mitähän, jos joskus osuisi sattumalta seuraamaan livenä lentokoneen kaappausta? Toivottavasti ei osu kohdalleni!
1 kommenttia:
Voi vitsit, tuo Flightradar on tosi mielenkiintoinen sivu :-D
Mikä ruuhka Keski-Euroopan päällä!!
Paljon tsemppiä työnhakuun :-)
Lähetä kommentti