Olen usein aiemminkin maininnut, kuinka inhoan ruokakaupassa käymistä. Siinä kuluu ainakin puoli päivää ja hyvä lauantai-iltapäivä menee hukkaan, vaikka sen ajan voisi käyttää paljon mukavammin. Koska E:kään ei pidä ruokaostosten tekemisestä, pyrimme käymään kaupassa mahdollisimman harvoin, minkä takia ostettavaa kertyy kerralla huomattavan paljon, minkä takia kauppareissuun kuluu paljon aikaa, minkä takia emme tykkää käydä usein kaupassa... Bref, noidankehä on valmis, tai kuten Ranskassa sanotaan, le serpent qui se mord la queue eli käärme puree omaa häntäänsä.
Luulin keksineeni ongelmaan loistoratkaisun: netissä tehtävät ruokaostokset! Suurimmat ranskalaiset markettiketjut (Monoprix, Carrefour, Auchan jne.) tarjoavat mahdollisuuden ostaa ruokatavarat netin kautta ja saada ne kuljetettuna kotiovelle haluttuun aikaan. Homma toimii kuin mikä tahansa nettikauppa: sivustolla mennään halutulle osastolle, kuin kaupan hyllyille ikään, ja klikkaillaan ostoskoriin tavaroita tarpeen mukaan. Lopussa ilmoitetaan, mihin osoitteeseen ja mihin aikaan tavarat tulee toimittaa, ja sitten vain kassan kautta ulos.
Esimerkkinä kuvakaappaukset Monoprix'n ja Carrefourin nettisupermarketeista.
Tilasimme muutama viikko sitten ensimmäisen kerran ruokaostokset netistä. Valitsin kaupaksi Monoprix'n, joka vastaisi suunnilleen suomalaista Anttilaa. Kaupungilla käydessäni ostan täydennystä jääkaappiin yleensä aina Monoprix'sta ja heillä on hyvä valikoima. Ensimmäinen nettitilauksemme sujui moitteettomasti: mitään ei puuttunut, tavarat tuotiin sovittuun aikaan ja säästimme aikaamme ja hermojamme, juuri kuten oli tarkoituskin.
Ruokaostoksemme juuri kotiin kannettuina.
Toinen tilauskerta ei sen sijaan mennyt kuin Strömsössä.
Itse tilaaminen hoitui aivan normaalisti ja ostokset oli tarkoitus toimittaa meille perjantai-iltana. Perjantaina iltapäivällä sain kuitenkin sähköpostin, jossa ilmoitettiin lyhyesti ja ytimekkäästi näin: "Tilauksenne n° XXX on peruutettu. Lisätietoja numerosta 0800-jotakin." Minähän tietysti soitin saman tien ja aspa linjan toisessa päässä selitti, että he käyttävät ulkoista palveluntuottajafirmaa taistelussa identiteettivarkauksia ja luottokorttien väärinkäyttöä vastaan. Jostain syystä tämä viaton ruokaostostilaukseni oli saanut kyseisen firman epäilemään, että minä en olekaan minä. Tiukkasin, miten asia hoidetaan pois päiväjärjestyksestä, ja sain vastaukseksi epämääräisen "teihin otetaan varmasti yhteyttä alkuviikolla, mutta sitä ennen tilaustanne ei voida käsitellä."
Jäimme siis yllättäen ilman ruokaostoksia perjantaina loppuiltapäivästä, parin tunnin varoitusajalla. Ymmärsin kyllä, ettei se ole aspapojan vika, mutta homma pani silti ketuttamaan pitkän kaavan mukaan. Kotiin päästyäni laitoimme uuden tilauksen menemään, tällä kertaa Carrefourille, ja sitten vain ideoimaan, miten tyhjästä jääkaapista revitään ruokaa kahdeksi päiväksi. Onneksi meillä oli sentään varastossa erinäisiä säilyketölkkejä.
Vielä parempaa oli luvassa! Tänä aamuna sain odotetusti sähköpostia firmasta nimeltä Fia-Net, joka siis taistelee identiteettivarkauksia ja luottokorttien väärinkäyttöä vastaan. Varsin mahtipontista. Tämän maan jo tutuksi tulleiden käytäntöjen mukaisesti minua pyydettiin lähettämään kopio henkilökorttini molemmista puolista sekä RIB, pankin antama virallinen paperi, josta käy ilmi osoitteeni, pankkikonttorini osoite ja tilinumeroni. Kaukaa viisaana minulla oli ne jo ennestään skannattuna, joten vastaukseni lähti saman tien. Olin pudota työtuoliltani ällistyksestä, kun pari minuuttia myöhemmin sähköpostilaatikkooni ilmestyi vastaus otsikolla "lähettämänne todistuskappaleet eivät ole vaatimusten mukaiset": "Emme voi käyttää lähettämiänne dokumentteja, koska ne eivät vastaa sitä, mitä pyysimme lähettämään. Olkaa hyvä ja toimittakaa meille mahdollisimman nopeasti alle 3 kk vanha asumistodistus, mieluiten sähkölasku, jotta voimme vahvistaa henkilöllisyytenne Monoprix'lle."
Voihan prkl sentään. Harvoin menetän malttini, oli kyse sitten suullisesta tai kirjallisesta kommunikaatiosta, mutta nyt en viitsinyt vääntää asiaa mielessäni viittätoista kertaa ennen sen kirjoittamista. Ilmoitin, etten käsittänyt alkuunkaan, miksi voimassa oleva henkilöllisyystodistukseni ei muka kelpaa: siksikö, että se ei ole ranskalainen? Mistä lähtien vain Ranskan kansalaisilla on ollut oikeus tehdä ostoksia Monoprix'ssa? Sanoin myös, ettei minulla ole ainuttakaan asumistodistusta omalla nimelläni, sillä sähkö- ja kaikki muutkin sopimukset ovat puolisoni nimissä. Hyväksytäänkö toisen ihmisen nimellä oleva todistus ja jos ei, millaista ratkaisua ongelmaan he suosittelevat? Lisäsin vielä, että heidän käytöksensä on mahdotonta hyväksyä, etten ole edelleenkään saanut mitään selitystä sille ja että tulevaisuudessa minua ei erittäin todennäköisesti kiinnosta olla Monoprix'n asiakas.
Tällaisen käsittämättömän epäluuloisuuden, virkaintoisuuden ja älykääpiöyden voisi vielä jotenkin sulattaa oikean virkamiehen taholta (vrt. esim. sairausvakuutus), mutta ei sentään piru vie ruokakaupan! Paitsi että en saanut ostamiani ruokia, joudun vielä toimittamaan ties mitä papereita ja todistuksia sinne sun tänne ja kuulemaan, että pyydetyt paperit eivät kelpaa. Odotan jännityksellä, vastataanko em. viestiini jotain. Jos ei, annan olla. Säästän energiani mieluummin oikeiden byrokraattien kanssa tappelemiseen.
10 kommenttia:
Tää ei usko silmiään! Mutta ollaanhan ihmemaa ozissa = Ranska, siellä näköjään kaikki on mahdollista ja framför allt mahdotonta.
Annan neuvon, miten päästä helpommalla : käykää jossain kaupassa, vaikkei se kivaa olekaan. Saa sen, mitä tarvitsee ja kamat kassiin mukaan.
Lauantaiaamuisin raa'asti ylös ja kauppaan.
Voi ei. Kyllä silti pisti hymyilyttämään, ihan uskomatonta, mutta niin ranskalaista. On se ihme että maa pysyy pystyssä...tai siis perunpa sanani.
Miten olisi sellaiset ruokaostokset, että tilaat etukäteen netistä ja haet ostokset kaupan drive-inistä? Maksaa voi ehkä myös paikan päällä. En ole testannut.
Maman,
Ei kai siinä muu auta :(
Mary von Törne,
Drive-in auttaa oikeastaan vielä vähemmän kuin perinteinen kauppareissu, koska ostokset pitää itse kantaa kotiin. Meillä ei ole hissiä, asumme 4. kerroksessa ja E. ei selkävaivaisena voi kantaa mitään kovin painavaa, joten käytämme kaupan kotiinkuljetuspalvelua silloinkin, kun käymme itse henk.koht. kaupassa tekemässä ostokset. Nettitilaus on siitä kätevä, että sillä välttää paitsi kauppakassien raahaamisen, myös fyysisesti kauppaan hankkiutumisen.
Mä nykyään tykkään ihan mennä ruokakauppaan, jos on vaan rahaa sinne mennä. Tosin huomaan miten äkkiä sitä on oppinut tuohon lähikauppaan; ei haittaa jos joku unohtuu tai loppuu kun lähikauppa palvelee joka päivä klo23 asti.
Mut mä hölmö tykkään myös tehdä ruokaa ja leipoa aina kun kroppa vaan kestää :)
jos olisin sinä, laittaisin kuitenkin tulikivenkatkuisen viestin monoprixlle, koska ei se alihankkijatarkistaja laita mitään eteenpäin. monoprixlle tekisi hyvää tietää, minkälaista porukkaa käytävät. ja sanoisin, ettei tarvitse uudestaan olla yhteydessä ja ostst jatkossa carrefourista.
Hei, blogissani on haaste sinulle, mikäli et ole aiemmin vastannut siihen. http://currykaneli.blogspot.fi/2014/04/haastettu-11-asiaa.html
Just. Olen kyllä Airellen kanssa samoilla linjoilla. Tekee vaan mieli sanoa EN JAKSA, vaikka tämä ei tällä kertaa minun kohdalle osunutkaan.
Uskomatonta. Ranska jaksaa kyllä aina yllättää!
Olisin kans reklamaation kannalla. Käsittämätöntä, etteivät myy ruokaa, jos sattuu olemaan suomalainen nimi tms. En oo koskaan tilannut Monoprixistä ja taidan edelleenkin suosia Carrefouria ;)
Ai kamala, hirveä tilanne. Mieti jos teillä olisi vaikka ollut kuvitteelliset juhlat tulossa ja kaikki ruoat olisivat jääneet saapumatta. Hirmuisen huonoa palvelua. Toisaalta jos tekee suuret ostokset kerralla, niillä saattaa olla joku puuttumisraja, jonka ylittävät ostot syynätään tarkemmin.
t: tietulliummikko
Entäs luomukaupat? Mun mielestä niissä on aina kivempi tunnelma ja tulee ostettua vähemmän ja laadukkaampaa, planeettaa ja terveyttä unohtamatta... :)
Lähetä kommentti