torstai 20. helmikuuta 2014

Haastava osoitteenmuutos

Kaksi viikkoa sitten viikonloppuna olin kotikoneella netissä ja katselin puhelinlaskuani operaattori Orangen sivuilla. Orange on paitsi kännykkä-, myös netti- ja lankapuhelinoperaattorimme. E. tuli katsomaan, mitä tein, ja keksi siinä ohimennen, että nyt olisikin oiva tilaisuus pyytää Orangea korjaamaan asiakastietoihinsa virheellisesti merkitty osoitteemme.


Puhelinlaskumme on nimittäin tullut jo vuosia "väärään" osoitteeseen. Kadunnimi on kyllä oikein, mutta lisäosa väärin. Asuintalollamme on virallinen nimi, kuten täällä päin on usein tapana; sillä on ensin komealta kuulostava titteli Résidence ja sen perässä erisnimi, jota en nyt täällä mene kertomaan, mutta osoite on siis tyyppiä Résidence Machintruc, 5 rue de France ja postinumero + paikkakunta perään. Oiva operaattorimme on kuitenkin jossain vaiheessa keksinyt, ettei talomme olekaan résidence vaan ensemble, mikä on täysin päätöntä. Ensemble voisi olla useasta eri kerrostalosta koostuva taloyhtiö, mutta ei meidän piskuinen 9 asunnon pikkutalomme. 

Laskut ovat sentään aina tulleet perille, mutta jämptinä periaatteen ihmisenä ja byrokraattina E. on ehdottomasti sitä mieltä, että osoitteen on oltava prikulleen oikein. Siispä kirjoittamaan Orangelle sähköpostia. Käytin piiiiiiitkän aikaa siihen, että löysin sivustolta oikean kontaktilomakkeen: lomaketta löytyi vaikka mihin tarkoituksiin, muutosta ja maksuhäiriöistä aina asiakaspalvelun töykeydestä valittamiseen, mutta ei yksinkertaista kohtaa "haluan korjata yhteystietoni". Lopulta sain klikkailtua itseni oikeaan lomakkeeseen ja ei kun kirjoittamaan. Viestistä tuli mahdollisimman selkeä: "Päivää, voisitteko vaihtaa osoitteessani sanan ensemble sanaan résidence. Kiitos, ystävällisin terveisin E." 

Tämä siis sunnuntaina. Torstaina tuli vastaus: "Olemme harkinneet pyyntöänne ja ryhtyneet toimenpiteisiin laskutusosoitteenne muuttamiseksi. Tätä tarkoitusta varten teidän tulee hakea kaupungintalolta virallinen ote kiinteistörekisteristä ja toimittaa se meille." 

Voihan tuhannen tulimmaista. Oikein kiinteistörekisteriote sitä varten, että asuintalomme nimestä vaihdetaan yksi sana toiseen! E. hermostui ja vastasi kohteliaasti, mutta tulikivenkatkuisesti, että hän kyllä tuntee oman osoitteensa ihan ilman kiinteistörekisteriäkin, samassa osoitteessa on asuttu jo vuodesta 1988 eikä mikään muu taho ole koskaan mennyt omin päin vääntämään sitä virheelliseksi. Yllättäen kaupungintalon vastaanottoajat vastaavat byrokraatin työaikoja, joten antaa olla, pitäkää virheellinen osoitteenne! 

Ajattelin jo asian jääneen siihen, mutta äsken sain E:ltä sähköpostin, jonka otsikko kuului jotakuinkin "Helvetin tunarit". Aivan oikein, Orangehan se siellä: "Olette ilmoittaneet toiveestanne muuttaa laskutusosoitteenne. Pyyntönne on käsitelty ja osoitteenne on vastedes Résidence Machintruc, 13XXX Aix-en-Provence." Siis pelkkä talon nimi, mutta ei katua tai kadun numeroa! Aina vain paranee. E. oli vastannut samalla sekunnilla, kirjoittanut TIKKUKIRJAIMIN koko osoitteen ja loppukaneetiksi "miten luulette, että voimme maksaa laskunne, jos laskutusosoitteessa ei lue, millä kadulla asumme?!" 

Oikein jännittää, millaisen osoitteen Orange seuraavaksi päätyy meille antamaan. Tässä maassa ei kyllä tylsää päivää näe, siitä pitävät erilaiset valtion instanssit tarkasti huolen. (Orange on siis entinen kansallinen puhelinyhtiö France Télécom.)  

  

6 kommenttia:

fifin maman kirjoitti...

Lass mir lachen! Jos en tietäisi menettelyn olevan tyypillistä sikäläistä, voisin luulla, että keksit taas hauskan jutun huvittaaksesi blogin lukijoita.

Voihan olla, etteivät lähetä mitään laskua, koska osoitetta ei ole.

Airelle kirjoitti...

miten olis suoraveloitus ;)

Mary Von Törne kirjoitti...

Parasta kai on aina odottaa pahinta ja olla sitten kiitollinen, kun joskus jokin byrokraattinen asia sujuu mutkitta. Yleensä ei suju ja siinä auttaa vain sinnikkyys.

Hmm, tulipa mieleen että duunin varastossa on Minitel-pääte, jota emme ole käyttäneet enää yli 10-vuoteen, mutta jonka käytöstä firmaa laskutettiin vielä pari vuotta takaperin, kunnes "Orange" uskoi lopulta, ettemme ole laitetta tarvinneet/käyttäneet pitkiin aikoihin. He pyysivät lähettämään laitteen heille takaisin ilmoittamatta mihin tai miten....riemukasta.

aqui kirjoitti...

Sitä kuvittelee, että tällaista tapahtuu Ranskassa, mutta ei oikeasti usko. Uskottava se on varmaan sitten.

CurryKaneli kirjoitti...

No, ei se aina Suomessakaan onnistu. Työpaikalla on jumpattu Elisan laskujen kanssa nyt vajaan vuoden ja näyttää pikku hiljaa hyvää tulevan.

Ansku Barcelona kirjoitti...

Haha, tämä kuulostaa niiiiin tutulta! Miten asiat voikin olla niin vaikea hoitaa sekä Ranskassa että Espanjassa, en voi vieläkään kaikkien näissä maissa vietettyjen vuosien jälkeen käsittää :)