keskiviikko 14. marraskuuta 2012

11 kysymystä marraskuun kunniaksi

Stazzy alias Calendula tarjosi blogissaan 11 haastavaa kysymystä, joihin minä päätin kehitellä vastaukset työpäivän ratoksi.  
 
1. Kerro yksi outo aamurutiinisi.
– Minulla on erillinen, vain aamuisin käytettävä kasvojenpuhdistusaine, Dr Pierre Ricaud'n Emulsion de beauté matinale. Normi-ihminen oletettavasti pesisi kuononsa vedellä, saippualla tai edes samalla aineella kuin iltaisin, mutta minulla kauneushamsterina on ihan oma aamuputsari. 
 
(kuva)
 
 
 2. Mitkä ovat kaksi inhottavinta sanaa tai kielivirhettä suomessa?
– Minua häiritsee suunnattomasti sanonta "alkaa tekemään", se on vain täydellisesti kielitajuni ja -korvani vastainen. Vielä sitäkin kamalampaa on silti se, kun joku lähtee lomalle "Thaimaaseen". Siis ihan oikeasti, kuinka moni muka sanoisi "Ahvenanmaaseen" tai "Pohjanmaaseen"? Mikä kumma siinä on, että Thai-etuliite yhtäkkiä sumentaa täysin puhujan kielitajun ja käsityksen taivutuksesta?  
 
3. Kultakutri ja kolme karhua. Mitä syöttäisit karhuille Kultakutrin sijaan?
– Hunajaa tietysti. Laventelihunajaa, timjamihunajaa tai vastaavaa provencelaiserikoisuutta. 
 
4. Mikä on suosikki-nelijalkaisesi?
– Mopsi tietenkin! Mopo voittaa kissanpennun täpärästi lyttykuonon mitalla.
 
5. Toimivatko (noin) viisi sormeasi paremmin oikeassa vai vasemmassa kädessä?
– Oikeassa. Tosin olen ajatellut opetella käyttämään hiirtä vasemmalla kädellä, jotta sillekin tulisi vaihteeksi jotain tekemistä. 
 
6. Kuusi on aina kuusi, mutta onko honka, mänty vai petäjä?
– Mänty. Honka ja petäjä ovat minulle sanoina paljon etäisempiä ja harvemmin käytettyjä kuin arkinen mänty.
 
7. Muistatko kaikkien seitsemän kääpiön nimet ulkoa?
– Kokeillaan: Ujo, Vilkas, Lystikäs, Unelias... Jörö, vai mikä sen vihaisen nimi olikaan? Viisas... Ei, seitsemättä en kykene muistamaan. *googlettaa* Nuhanenä, niinpä tietysti! Mutta vastaus kysymykseen on siis ei, en muistanut.
 
(kuva)
 
 
8. Mikä olisi maailman kahdeksas ihme?
– Versailles. Keskelle suota 1600-luvun alussa rakennetusta pienestä metsästysmajasta tuli valtaisa, 2300 huonetta käsittävä palatsi, joka on pysynyt pystyssä ja paikoin Aurinkokuninkaan aikaisessa asussa läpi useammankin vallankumouksen ja ancien régimestä keisarikuntien kautta tasavaltaan. En koskaan saa tarpeekseni sen historiasta.

9. Kiinassa yhdeksän on lohikäärmeen luku. Kuvaile pieni lohikäärme.
– Minun pieni lohikäärmeeni olisi totta kai vaaleanpunainen. Se olisi vähän mopsia isompi ja painaisi kymmenisen kiloa. Se olisi suomupeitteinen mutta silti pehmeä ja mukava koskettaa. Pieni lohikäärmeeni ei syöksisi tulta vaan sillä olisi kostea ja karhea kieli, jolla se suukottelisi minua kuten kissa tai mopot. 

10. Mistä aineesta sait koulussa kymppejä?
– Käytöksestä ja kielistä. Minulla oli läpi koko kouluaikani aina 10 äidinkielessä, englannissa, ruotsissa, ranskassa ja saksassa. Silloin tällöin kymppejä tuli muistakin humanistiaineista, kuten uskonnosta ja psykologiasta. Minulla on muuten lukion päättötodistuksessa kymppi jopa musiikista, vaikka minua epämusikaalisempaa ihmistä saa hakea! Kokeessa piti tietää klassisen musiikin säveltäjiä ja maailmalla klassisen musiikin saralla menestyneitä suomalaisia sekä kuvailla Sibeliuksen viulukonserttoa. Kyllähän minä sellaisista kympin sain helposti, mutta soittaa tai laulaa en osaa alkuunkaan.

11. Polkupyörien renkaissa on osapuilleen 4x11 pinnaa. Milloin ja mistä ihmeen syystä olet viimeksi ollut kankki ko Jopo?
– Kankki = kankea? Mikäli ymmärsin kysymyksen oikein, olen kankea suurimman osan ajasta. Notkea en ole koskaan ollut, eivätkä liikunnan puute ja laiskanpulskea kroppani ainakaan auta asiaa.  

1 kommenttia:

Calendula kirjoitti...

Joo, kankea. Se on ihan suoraan Heli Laaksoselta lainattua:

"Olin suvel juontamas Savolaisen huumorin päivä. Voitte uskota kuinka vääräs paikka mää tunsi itten oleva. Mää oli heihi verrattunans kankki ja vähäsanane ko Jopo. Ajatteli siin miälesän, et jos täsä maas järjestettäis Varsinais-suomalaisen huumorin päivä, see olis mailma lyhkäsin tilaisuus.

Vaik kyl meilläki vitsikkäi olla. Sitä ei vaa huama mistä."


Naureskelin lohikäärmeelle. Tietenkin pieni lohikäärme on vaaleanpunainen!