keskiviikko 3. lokakuuta 2007

Puoli-ilmaiseksi maailmalle

Kyllä nyt tunkee etuja ja alennuksia ovista ja ikkunoista! Eilisen kännykkätouhun jälkeen tupsahti sähköpostiini Andiamon etukuponkeja yhteensä 20 euron arvosta. Kehotettiinpa saatteessa vielä käyttämään ne uusien saappaiden ostoon. Mikäs sen mukavampaa! Ensi viikolla siis kenkäostoksille.

Pupucen postitus pani ajattelemaan, että pian olisi korkea aika varata seuraavat lentoliput Aixiin. Johan olenkin ollut kotona kokonaiset kolme viikkoa! Mietiskelin, mistä saisin lyhyellä varoitusajalla kokoon riittävästi rahaa, ennen kuin tajusin, että minulle on vuosien saatossa kertynyt roimasti Air Francen lentomailipisteitä. Ei muuta kuin nettiin: kymmenessä minuutissa olin varannut ilmaiset menopaluulennot HEL-CDG ja opiskelijahintaiset Pariisista Marseilleen. Koko komeuden hinnaksi tuli 191 euroa. Vertailun vuoksi mainitsen, että maksoin viime kesän menopaluulipuista 678 euroa... Olin nähtävästi riittävän ajoissa liikkeellä, sillä minulle parhaiten sopivilla lennoilla oli vielä jäljellä opiskelijakiintiöpaikkoja. Hivenen kuitenkin harmitti, olisin nimittäin saanut Pariisi-Marseille -liputkin ilmaiseksi, jos minulla olisi ollut vaivaiset 1 000 pistettä enemmän. Toisaalta silloin saldoni olisi pudonnut nollaan, kun nyt minulle jäi vielä 19 000 mailia käytettäväksi myöhemmin.

Pelkoahdistus iski kuitenkin pian varauksen jälkeen. Liput toimitetaan minulle sähköisenä e-lippuna, ja sainkin välittömästi meiliini molempien lentojen tiedot vahvistuksena. Huolestumisen syynä on se, etten ole koskaan matkustanut sähköisen lentolipun kanssa. Mikäli olen ymmärtänyt oikein, riittää, että menen printatun vahvistuksen ja AF-korttini kanssa lähtöselvitykseen, missä minulle tulostetaan koneeseen pääsyyn oikeuttava paperi. Mitä jos systeemissä onkin bugi ja varaustani ei löydy? Tai jos olen käsittänyt väärin ja minun pitäisikin itse taikoa tarvittava paperi jostain netin uumenista? AF:n meilissä puhutaan lipun tulostamisesta netissä tai lentokentän itsepalveluautomaatilla. Minä en halua itsepalveluautomaattia, haluan ammattitaitoisen kenttävirkailijan, joka tietää miten toimitaan! Mikäli lukijoilla on kokemusta sähköisistä lentolipuista, kuulisin mielelläni kommentteja asian konkreettisesta puolesta. Todennäköisesti murehdin täysin turhaan, mutta minkäs luonteelleen voi. Ehdin jo huolestua siitäkin, ettei Finnair enää selvitä matkatavaroita jatkolennoille. Minä kyllä lennän Finskin koneella, mutta olen silti AF:n asiakas: selvitetäänkö minun laukkuni siis Marseilleen saakka? vai joudunko ottamaan ne ulos Pariisissa ja jonottamaan uudelleen lähtöselvitykseen, jolloin myöhästyn jatkolennolta ja jään jumiin Roissyyn? Olisikohan helpompaa pysyä kotona peiton alla mopsia rapsutellen kuin leikkiä ehdoin tahdoin maailmankansalaista??

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

ei niissä ole ongelmia - ole huoletta:)

Anonyymi kirjoitti...

Mulla oli nyt kesällä reissatessa myös sähköinen lentolippu (ja hermoilin myös ennen matkaa!), eikä mitään ongelmia ilmennyt :) AF:n tai Finnairin käytännöistä en tiedä, mutta ainakin SAS:lla lentäessäni laukut selvitettiin suoraan Barcelonaan, vaikka vaihdoinkin Kööpenhaminassa. Ja sama tullessa, laukut suoraan Helsinkiin vaikka vaihdoin Tukholmassa. Ja tosiaan sain palvelua ihan oikealta lentokenttävirkailijalta enkä miltään automaatilta :) Ostin oman e-lippuni Kilroyn kautta, ja niillä oli sellainen systeemi, että piti jollain nettisivulla käydä aktivoimassa lippu ennen matkaa, mutta siitä sain kyllä selvät ohjeet lippua ostaessa. Varmasti oot lukenut huolella AF:n meilin ja ymmärtänyt kaiken oikein, en epäile yhtään :) Mopsin rapsuttamisessakin on kyllä puolensa, mutta eihän se varmaan korvaa niitä Aixissa saamiasi elämyksiä ja niitä ihmisiä, jotka siellä taas tapaat, eihän?