keskiviikko 30. syyskuuta 2015

Liian vaikea kaiverrus

Aina välillä olen kerta kaikkiaan totaalisen kyllästynyt siihen, että yksinkertaistenkin asioiden perään pitää itkeä kuukausikaupalla ja kukaan ei ota vastuuta mistään, vaan kaikki kuuluu aina jollekin mystiselle toiselle henkilölle. Ranskassa tämä on valitettavan jokapäiväistä, mutta en silti väitä, että se on vain tämän maan tyypillinen ongelma. Tuskin Suomessakaan (tai Saksassa/UK:ssa/Kreikassa/Vinkuintiassa) kaikki aina pelittää sataprosenttisen liukkaasti.

Tällä kertaa minua kismittää niinkin banaali seikka kuin autonikkunoiden kaiverrukset. Tiedättehän, se sellainen harmahtava kaiverrus etu-, taka- ja sivulaseissa, joka muistaakseni Suomessa on auton rekisterinumero ja täällä auton sarjanumeron loppupätkä. 

Minulla on ollut auto nyt vähän reilut kaksi vuotta enkä ole edelleenkään saanut sen ikkunoita kaiverrettua (kaiverrutettua?). Auton ostaessani otin siihen kaikki mahdolliset minulle tarjotut vakuutus- ja lisätakuujutut, ja niinpä minulla on myös eräänlainen lisävakuutus, joka vahingon sattuessa korvaa ylimääräistä varsinaisen vakuutuskorvauksen lisäksi. Tästä lystistä maksan noin kympin kuussa. 

Lisävakuutukseni sisältää myös erilaisia auton suojausjippoja, joihin kuuluu muiden ohella ikkunoiden turvakaiverrus. Oma vikani ehkä, etten kyllin pontevasti vaatinut kaiverrusta heti auton ostohetkellä; näin jälkikäteen se on nimittäin osoittautunut lähes mahdottomaksi saada. 

Olen ollut yhteydessä lisävakuutusfirmaan, joiden mukaan kaiverruksen hoitaa concessionnaire eli auton merkkiliike, joilla joko on siihen tarvittava malli, pochoir, tai jos ei ole, autoliikkeen asia on pyytää sellaista vakuutusyhtiöltä. Volkswagenilla taas ollaan sitä mieltä, että he kyllä kaivertavat, jos minä hommaan heille mallin. Tämä taas ei sovi vakuutusyhtiölle, joka ei kuulemma koskaan lähetä pochoiria yksityishenkilöille, vaan ainoastaan merkkiliikkeelle pyynnöstä. Viimeksi VW:llä ilmastointia huollattaessani otin jälleen asian esille ja selitin, etten toistuvista pyynnöistä huolimatta ole onnistunut hankkimaan kaiverrusmallia, vaan se olisi heidän hommansa. Tähän huoltamon esimies pohti, että korkeintaan auton minulle myynyt automyyjä ehkä saattaisi pystyä pyytämään sellaista. "Vieläkö teidän myyjänne on täällä töissä?"

Ketustako minä tiedän!?! Siitä on yli kaksi vuotta aikaa, en muista miehen nimeä eikä minulla enää ole käyntikorttiakaan tallella. Eikö se olisi pikemminkin VW:n asia tietää, keitä heillä on töissä? Tuskin ko. myyjäkään enää minua muistaa. 

Lyhyesti siis vakuutusyhtiö ei lähetä minulle kaiverrusmallia, VW ei suostu pyytämään sitä heiltä enkä minä saa autonikkunoitani kaiverrettua, vaikka se sisältyy sopimukseeni. En jaksa enää tapella asiasta, olkoot kaivertamatta. Ei se kaiverrus mahdollista autovarkautta kumminkaan estä.       

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Ei huolta. Juniorimajavassasi on kuitenkin ajonestolaite. Kyllähän ammattirosvot senkin osaavat ohittaa mutta eivät ne ole kiinnostuneita kuin kalleista tai muuten erikoisista autoista.

Sinullakin tosin taitaa olla autossasi sellainen huijariohjelmisto NOx-päästöjä varten, eli Ranskan "Trafi" tai VW voi tulevaisuudessa olla sinuun yhteydessä. Silloin kannattaa olla tiukkana jos korjauksen ajaksi tarvitaan sijaisautoa, Suomessa sitä ei vastaavissa takaisinkutsukampanjoissa yleensä saa.

Anonyymi kirjoitti...

Jospa vielä kävisit saman keskustelun sekä vakuutusyhtiön että autokorjaamon kanssa sähköpostitse? Joko a) homma menisi läpi tai b) sinulla olisi kirjallista näyttöä mahdollisen vahinkotapahtuman sattuessa.